اموزش
1394/2/15 سه‌شنبه
نحوه پذیرش دانشجو

.

نظام آموزشی
نظام آموزشی دانشگاه پیام نور، نظامی مبتنی بر دانشجو، محتوی و آزمون هماهنگ و متحد در سراسر کشور است. دانشجویان براساس منابع اعلام شده برای هر درس در هر رشته پس از مطالعه فردی و رفع اشکال گروهی توسط اساتید محترم ضمن بهره‌مندی از رسانه‌های کمک آموزشی در آزمونی هماهنگ در کلیه مراکز دانشگاه پیام نور شرکت کرده و یافته‌های علمی خود را مورد سنجش قرار می‌دهند.

1. پذیرش از طریق آزمون سراسری

آموزش دانشجویانی که از طریق آزمون سراسری وارد دانشگاه می‌شوند مبتنی بر رسانه‌های مختلفی می‌باشد که مهتمرین آن‌ها کتاب‌های خودآموز است. این دانشجویان می‌توانند در هر نیم‌سال به صورت اختیاری از کلاس‌های حضوری نیز استفاده نمایند. دوره تحصیلی این دسته از دانشجویان وابسته به پیشرفت و میزان یادگیری ایشان حداکثر 20 نیم‌سال است. هر سال تحصیلی در ایران شامل دو نیم‌سال (پاییز و بهار) به مدت 18 هفته است (16 تا 17 جلسه به آموزش و دو جلسه هم به برگزاری آزمون اختصاص دارد). روش آموزش در دانشگاه پیام نور واحدی ترمی است که ساعت رفع اشکال متناسب با منبع درسی و رشته علمی تعیین می‌شود.

2. پذیرش از طریق دوره های فراگیر

در سال 1372 دانشگاه پیام نور برای اولین بار از طریق برگزاری دوره‌‌های فراگیر برای مقطع تحصیلی کارشناسی دانشجو پذیرفته است. اما در حال حاضر این دوره را برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد نیز برگزار می‌کند. این دوره‌ها انعطاف پذیرترین دوره‌هایی هستند که تا کنون در کشور ارائه شده‌اند. متقاضیان شرکت در دوره‌های فراگیر کارشناسی باید دارای مدرک دیپلم نظام قدیم و یا پیش دانشگاهی نظام جدید باشند. علاوه بر این متقاضیان شرکت در دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد باید دانشجوی سال آخر کارشناسی و یا دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند. متقضیان بهره‌مندی از دوره‌های مزبور در آزمون پایان نیم‌سال اول به عنوان دانشپذیر شرکت کرده و در صورت موفقیت و قرار گرفتن در ظرفیت پذیرش اعلام شده به عنوان دانشجوی دانشگاه پیام نور‌ شناخته می‌شوند. دانشجویان دانشگاه در هر دوشیوه پذیرش فراگیر و آزمون سراسری شهریه یکسانی را متناسب با دوره تحصیلی خود پرداخت می‌کنند.

3. پذیرش به صورت نیمه حضوری

این دسته از دانشجویان ضمن استفاده از کلاس‌های رفع اشکال می‌توانند با بهره‌گیری از اینترنت برخی از واحدهای درسی خود را به صورت مجازی (الکترونیکی) بگذرانند.

 4. پذیرش به صورت الکترونیکی

در راستای تحقق اهداف آموزش باز و از دور، در سال 1385 دوره‌های الکترونیکی راه‌اندازی شدند. یکی از شاخصه‌های ویژه این دوره‌ها دسترسی تمامی فراگیران در هر زمان و همه جا به آموزش عالی از طریق اینترنت است. یادگیری مجازی یک روش آموزشی آکادمیک است و با الگوبرداری از تجارب مدرن جهانی آموزش از دور و به‌کارگیری تجهیزات چندرسانه‌ای سازمان‌دهی شده است. در این شیوه آموزشی، آموزش کاملا به صورت شبکه‌ای ارائه می‌گردد. در حال حاضر، دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد 93 رشته را به صورت الکترونیکی در 115 مرکز خود راه‌اندازی نموده و 9561 دانشجو در این دوره‌ها نام‌نویسی نموده‌اند.

 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر